Kontakt e-mailowy mp67logopeda@interia.pl
Szanowni Rodzice,
Zachęcam do korzystania z propozycji zabaw i ćwiczeń zamieszczanych poniżej.
neurologopeda Monika Stachurska-Hejmej
PROCEDURA MYCIA RĄK I …..TERAPIA RĘKI
Drodzy Rodzice
W ramach profilaktyki logopedycznej od początku lutego wraz z nauczycielkami wszystkich grup wprowadziłyśmy proceduralne mycie rąk.
Nie jest to proste dla dzieci, szczególnie tych z najmłodszych grup i tych z wyzwaniami rozwojowymi.
Ważne, by wspierać swoje dziecko podczas mycia rąk przypominając kolejne etapy, korygując ułożenie dłoni i precyzję mycia (zwłaszcza miejsc między paluszkami i przy paznokciach). Można nazywać poszczególne etapy mycia ułatwiając w ten sposób ich zapamiętanie, można wydrukować i powiesić obok umywalki rysunkową instrukcję.
Można również w zabawie „myć ręce na sucho” powtarzając dokładnie kolejne etapy – utrwalamy procedurę mycia, a przy okazji ćwiczymy sprawność manualną, taka codzienna Terapia Ręki. A im sprawniejsze rączki, tym sprawniejsza buziaJ
W przedszkolu liczyłyśmy z dziećmi do 5 podczas każdego etapu, ale można również wykorzystać ulubioną piosenkę – ważne, by myć ok. 30 sekund.
Poniżej zamieszczam link do filmu, na którym brytyjski lekarz pokazuje jak zgodnie z procedurą prawidłowo umyć ręce. Przepraszam, że brytyjski, ale na tym filmie pokazana jest procedura taka, jakiej uczyłyśmy nasze dzieci, a obraz mówi sam za siebie.
A to nazwy, poszczególnych etapów, które wprowadziłyśmy dzieciom:
Odkręć kran (woda ciepła - nie zimna i nie gorąca)
Zmocz aktywnie ręce (nie wystarczy podstawić dłonie pod strumień wody)
Zakręć kran (na ziemi wody jest mało a do życia jest potrzebna i ludziom, i zwierzętom, i roślinom)
Nabierz mydła
Namydl ręce (dokładnie)
Krzyżyki (pocieranie wewnętrznych stron dłoni)
Grabki (pocieranie zewnętrznych stron dłoni, dokładnie również między paluszkami)
Koszyczek (pocieranie wewnętrznych stron dłoni, dokładnie również między paluszkami)
Haczyki (dokładnie paluszki i przy paznokciach, dzieciom łatwiej ułożyć prawidłowo ręce, jeśli przypomni im się „łokcie na bok”)
Kciuki (i u nasady, i przy paznokciach)
Kółeczka (na wewnętrznej stronie dłoni)
Nadgarstki
Odkręć kran
Opłucz aktywnie ręce (nie wystarczy podstawić dłonie pod strumień wody, płucz długo tak, by spłucz „całe brudne mydło”)
Zakręć kran
Wytrzyj ręce do sucha (bardzo dokładnie, tak, by nawet kropelka na nich nie została – to ważne)
Nie zniechęcajmy się i bądźmy wytrwali – wyrobienie nawyku i zautomatyzowanie go (tak żeby był naturalny i łatwy) to długi proces.
W tym procesie na pewno pomoże mycie rąk równoczesne rodzica i dziecka – dzieciom łatwiej uczyć się czynności, gdy ją widzą.
Bajka o myciu rąk z Myszką: https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI
Bajka o wydmuchiwaniu nosa:
https://www.youtube.com/watch?v=VcPIf2s2Gis
ZASADY HIGIENY KICHANIA I KASŁANIA ORAZ PRAWIDŁOWE WYDMUCHIWANIE NOSA
Kiedy kichasz kichaj w łokieć a nie w dłoń! Jeśli kichasz w chusteczkę jednorazową wyrzuć ją od razu i umyj ręce.
Kiedy kaszlesz zasłaniaj usta ręką na wysokości łokcia - nie zasłaniaj ust dłonią!
Kiedy oczyszczasz nos (technika udrażniania nosa jest niezwykle istotna):
(jednoczesne wydmuchiwanie nosa z dwóch dziurek może spowodować, że zamiast usunięcia zalegającej wydzieliny, wtłoczy się ją do zatok, ucha powodując stan zapalny)
Wytrwałości, powodzenia
i duuużo zdrowia dla nas wszystkich
logopeda Monika Stachurska-Hejmej
40-203 Katowice
Al. Roździeńskiego 88