Nie dzielę materiału na grupy wiekowe – dziś jesteśmy jedną wielką grupą „rodzinkową”, dlatego zabawy układam spiralnie od najprostszych do coraz trudniejszych.
Rodzice znają swoje dzieci! Pamiętajmy tylko o tym, że zadanie musi być dla dziecka atrakcyjne (bo dziecko się znudzi), nie za trudne (bo dziecko się zniechęci) i nie za łatwe (bo dziecka nie zainteresuje) - musi stanowić wyzwanie, ale możliwe do osiągnięcia. Tak naprawdę najbardziej cieszy każdego to, co osiągnie mimo trudności!
Najbardziej motywuje dziecko prawdziwe zaangażowanie towarzyszącej mu osoby dorosłej i jej radość w czasie zabawy.
(O tym jak bawić się i ćwiczyć w Zasady prawidłowych ćwiczeń z BAJKAMI LOGOPEDYCZNYMI)
GĄSIENICA
Śpiewamy (melodia dowolna) i pokazujemy:
Lalalalalalalala - gąsienica wychodzi z domku
(palec wskazujący jednej dłoni wychodzi, ze zwiniętej pięści drugiej dłoni)
Lalalalalalalala – palec wskazujący, poruszając się jak gąsienica, wędruje przedramieniem
do łokcia (naśladujemy palcem wskazującym ruch gąsienicy od nadgarstka
do łokcia) „Dzień dobry łokciu”
Lalalalalalalala – palec wskazujący wędruje w górę ramienia „Dzień dobry ramię”
Lalalalalalalala – palec wskazujący wędruje w górę na głowę „Dzień dobry głowo”
Lalalalalalalala (szeptem) – palec wskazujący udaje, że puka do ust 2 x kląskamy językiem
ucieka i chowa się za uchem
usta otwierają się i język rozgląda się w obie strony „a,a,a,a” (staccato)
Lalalalalalalala (szeptem) – palec wskazujący udaje, że puka do ust 2 x kląskamy językiem
ucieka i chowa się za uchem
usta otwierają się i język rozgląda się w obie strony „a,a,a,a” (staccato)
Lalalalalalalala (szeptem) – palec wskazujący udaje, że puka do ust 2 x kląskamy językiem
usta otwierają się i język rozgląda się w obie strony w górę i w dół
zauważa gąsienicę, która nie zdążyła uciec,
„krzyczy” na nią „blebleblebleble” (głośno język o wargi)
„UUUUUUUU” gąsienica wyraża skruchę i przeprasza całuski 2x
(wargi mocno wysunięte do przodu)
język macha gąsienicy na do widzenia i gąsienica wraca do domku:
Lalalalalalalala – palec wskazujący wędruje na głowę „Do widzenia głowo”
Lalalalalalalala – palec wskazujący wędruje do ramienia „Do widzenia ramię”
Lalalalalalalala - palec wskazujący wędruje w dół ramienia do łokcia „Do widzenia łokciu”
Lalalalalalalala - palec wskazujący wędruje w dół przedramieniem i chowa się do domku
(do zwiniętej pięści drugiej ręki)
Opracowanie: M.Stachurska - Hejmej na podst. bajki - zabawy hiszpańskiej
Podczas tej zabawy stymulujemy rozwój mowy oraz ćwiczymy umiejętność naśladowania, pamięć, koordynację, orientację przestrzenną.
https://www.youtube.com/watch?v=cEIW4RecwD8
https://www.youtube.com/watch?v=AqfdmDbvZX8
https://www.youtube.com/watch?v=R3dRAeTXfVQ
Pamiętajmy o rozwijaniu i utrwalaniu słownictwa: nazywaniu kolorów, używaniu słów małe/duże, większe/mniejsze np. kółko, długa/krótka gąsienica, dłuższa/krótsza gąsienica
Możemy układać gąsienicę
wg wzoru - dorosły układa jedną gąsienicę dziecko taką samą, później zamiana ról;
wg wzoru na karteczce (dziecko patrzy na wzór i układa gąsienicę);
wg sekwencji kolorów (np. czerwony, zielony, czerwony, zielony …) ćwicząc pamięć wzrokową np. kolory narysowane na karteczkach (2, 3, 4 - w zależności od możliwości dziecka - powtarzające się w tej samej kolejności) – dziecko patrzy i stara się zapamiętać kolory i ich kolejność, dorosły odwraca kartkę, a dziecko układa kółka gąsienicy wg zapamiętanego wzoru, następnie sprawdza wg wzoru na kartce i samo dokonuje ew. korekty; pamięć słuchową – wymieniamy kolory (2, 3, 4 kolory w zależności od możliwości dziecka), ma ono zapamiętać i ułożyć gąsienicę wg usłyszanego wzoru.
Dla starszych dzieci możemy wprowadzić kodowanie tworząc szyfr np. z owoców i warzyw jabłko – czerwony , gruszka – żółty, ogórek – zielony, marchewka – pomarańczowy. Dziecko ma klucz do szyfru (czyli obrazek z owocami i warzywami z przyporządkowanymi im kolorami) oraz zadania do ułożenia (czyli narysowane owoce i warzywa - nie kolorowe) wg których ma układać gąsienicę.
Dla dzieci uczących się czytać, dla dzieci zainteresowanych czytaniem do kodowania użyć można liter, sylab, wyrazów.
Dla dzieci utrwalające prawidłową wymowę głosek możemy opisać kółka odpowiednimi sylabami, wyrazami.
https://agata.skaruz.com/2013/10/gry-i-zabawy-logopedyczne-gasienica-logopedyczna/
Utrwalamy nazwy kolorów segregując koła np. do miseczek wg koloru - tworząc zbiory kółek czerwonych, zielonych; mniej/więcej np. kółek, o ile mniej? O ile więcej?
Liczebniki główne (jeden dwa, trzy itd.) przeliczmy kółka w gąsienicy, liczymy ile jest kół określonego koloru, dodajemy koła z kolejnych miseczek
Liczebniki porządkowe (pierwsza, druga, trzecia itd.) z wierszem „ Gąsienica”, a przy okazji wypowiadanie i odczytywanie sylaby PA. Rysujemy długą gąsienicę, a potem dziecko dorysowuje jej nóżki kolejno nazywając, a my dopisujemy przy każdej sylabę PA i odczytujemy wspólnie z dzieckiem recytując wierszyk.
http://www.wesolyprzedszkolak.pl/index.php/zabawy/681-zabawa-ruchowo-rytmiczna-gsienica
https://www.youtube.com/watch?v=6VAWfSDFOWU
w linku jest pokaz gotowej gry, ale można w domu zrobić taką grę wykorzystując wycięte z kolorowego papieru kółeczka (można białe kółka wspólnie pokolorować, pomalować), kolorowe zakrętki, guziki, można je zrobić z plasteliny itp.
https://www.empik.com/bardzo-glodna-gasienica-carle-eric,
Serdecznie polecam książkę o gąsienicy oraz inne wspaniałe książeczki tego autora.
A może nasza własna książka o gąsienicy,
https://ciekawe.org/2015/09/26/magia-natury-przemiana-z-poczwarki-w-motyla/
https://www.youtube.com/watch?v=u22e1EPBQ74
a może o Turkuciu podjadku?
https://www.youtube.com/watch?v=0O9dq49V8-E
Choć to szkodnik, to jednak bardzo interesujący, potrafi kopać korytarze pod ziemią, pływać i latać!
Oglądajmy, nazywajmy, opisujmy, rozmawiajmy…. Tak podnosimy sprawność językową dziecka.
A teraz może teatrzyk?
Pomysły, pomysły, pomysły …POLECAM!
Na dobranoc
”Była sobie gąsieniczka" K.Kalmar, M.Michigan Encyklopedia gier i zabaw dla przedszkolaków
http://www.wesolyprzedszkolak.pl/index.php/zabawy/681-zabawa-ruchowo-rytmiczna-gsienica
Prosimy zbierajcie Państwo prace dzieci, róbcie zdjęcia, spisujcie wspólnie stworzone opowiadania, rymowanki. Jeśli zechcecie się nimi podzielić na naszej stronie, przesyłajcie proszę na adres:
m.przedszkole67@onet.pl
mamy w planach wystawę.
40-203 Katowice
Al. Roździeńskiego 88