Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Zasady prowadzenia ćwiczeń z BAJKAMI LOGOPEDYCZNYMI oraz Bajki Logopedyczne

Zasady prowadzenia ćwiczeń z BAJKAMI LOGOPEDYCZNYMI oraz Bajki Logopedyczne

Bajka logopedyczna to wierszyk, krótka opowieść wymyślona lub zaczerpnięta z literatury, której bohaterem może być dziecko, Pan Języczek, zwierzątko lub jakaś postać. Może być całkowicie abstrakcyjna lub związana z aktualną sytuacją i wydarzeniami np. porą roku. W opowieść wplecione są ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe, onomatopeje oraz elementy ruchu. Umiejętnie włączone stanowią integralną część historii. Dorosły opowiada bajkę i pokazuje w odpowiednich momentach ćwiczenia usprawniające narządy mowy, polegające na pokazaniu określonego fragmentu bajki ruchem języka, warg, żuchwy – dziecko naśladuje. Ćwiczenia są wplatane  w treść bajki tak, aby dzieci nie odczuły znudzenia i zmęczenia. Dzięki takim bajkom możemy w prosty sposób wykonywać te same ćwiczenia, ale w różnych historyjkach. To ciekawa alternatywa dla żmudnie powtarzanych ćwiczeń.

Bajki logopedyczne: usprawniają narządy mowy dziecka, uczą naśladowania, uwrażliwiają na różnorodność świata dźwięków, mobilizują do myślenia i poprawnej werbalizacji, wspomagają rozwój mowy, przygotowują do nauki czytania (poprzez usprawnianie słuchu).

WAŻNE:

  • Ćwiczenia demonstruje dorosły, dlatego powinien je sam wcześniej przećwiczyć przed lustrem.
  • W trakcie opowiadania bajki dziecko i dorosły siedzą tak, aby widzieć swoje twarze.
  • Usta dziecka i dorosłego powinny być otwarte podczas wykonywania ćwiczenia.

W ten sposób dziecko będzie dokładnie widziało jakie ruchy powtórzyć. Dorosły natomiast będzie mógł przyjrzeć się, czy dziecko prawidłowo wykonuje polecenie.

  • By ułatwić ruchy języka niezależne od żuchwy, przy otwartych ustach trzymamy brodę palcem wskazującym (szczególnie na początku).
  • Ułatwieniem dla dziecka i dorosłego może być lustro. Kontrola wzrokowa zazwyczaj ułatwia dzieciom wykonanie ćwiczenia, sprzyja również dokładności i precyzji.
  • Systematycznie należy kontrolować pracę dziecka. W razie potrzeby korygować błędy, pokazując ponownie ćwiczenie i prosząc, by dziecko wykonało je poprawnie.
  • Czas trwania bajki i ćwiczeń powinien być dostosowany do wydolności i wieku dziecka.

Z dziećmi młodszymi lub słabo koncentrującymi się na zadaniach pracujemy krócej (możemy wykorzystać fragment bajki), ale za to częściej.

  • Ćwiczenia wymagają systematyczności - powinny odbywać się każdego dnia - tylko wtedy możliwe jest osiągnięcie oczekiwanych efektów.
  • W pracy z dziećmi trzeba stosować pozytywne motywowanie i stopniowo stawiać coraz trudniejsze wyzwania.

Jeśli ułożycie Państwo z dziećmi jakąś swoją bajkę i zechcecie się nią podzielić na przedszkolnej stronie prosimy o przesłanie jej na e-mail:

m.przedszkole67@onet.pl


TRZY ŁOSIE

ŚWIĘTY MIKOŁAJ

IGLOO

https://logopedadzieciecy.com.pl/index.php/bajki-logopedyczne/

https://www.youtube.com/watch?v=fvm8vHOxZOY

 

Bajka logopedyczna o Szymku,  dla dzieci, które nie potrafią mówić głoski  [sz]

Zgodnie z artykulacyjnymi normami rozwojowymi, głoski te pojawiają się w wieku pięciu lat, czasem nawet wcześniej. Jednakże u wielu dzieci sześcioletnich i siedmioletnich brak jest jeszcze prawidłowej realizacji tych głosek. Powodem trudności z wymową często jest niższa sprawność języka, który ma problemy z pionowym ruchem w części przedniej. Niekiedy jednak, przyczyny są bardziej skomplikowane.

https://www.youtube.com/watch?v=z9DFka-vvpA

 

 

BAJKA LOGOPEDYCZNA O SOWACH + zabawy sylabowe, wyrazowe, ćw. słuchowe i artykulacyjne

http://blog.mimowa.pl/index.php/2014/10/cwiczenie-na-za-mowienie-czesc-4-logopeda-z-leeds/#more-2415

Data dodania: 2020-03-22 13:21:27
Data edycji: 2020-04-13 17:18:38
Ilość wyświetleń: 414
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

40-203 Katowice

Al. Roździeńskiego 88

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook