Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

ZABAWY Z SAMOGŁOSKAMI

ZABAWY  Z  SAMOGŁOSKAMI

ZABAWY  Z  SAMOGŁOSKAMI

Film instruktażowy  – W  JAKIM CELU  I  JAK  ĆWICZYĆ  WYMOWĘ  SAMOGŁOSEK?

https://www.youtube.com/watch?v=MTHy17YHYs0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZGRZEWKA

  • wdech nosem, powolny wydech ustami (3-5x)
  • uśmiech /dziobek (wargi wysunięte/wargi jak do szerokiego uśmiechu) ćwiczymy na zmianę
  • uśmiech/całus (wargi jak do szerokiego uśmiechu/wargi wysunięte mocno do przodu przy cmoknięciu) ćwiczymy na zmianę
  • kląskamy biegając (może być w miejscu) (kto nie potrafi jeszcze kląskać językiem - zamiast kląskania mlaskanie)
  • parskamy jak konik (dmuchanie na rozluźnione wargi)
  • chuchanie na zmarznięte dłonie: chu chu chu
  • studzenie herbaty dmuchaniem (wargi jak do wymowy u)

 

ZABAWY Z MISIOWYMI OBRAZKAMI

  • Oglądamy kolejne obrazki z misiami wymawiającymi samogłoski i przed lustrem wymawiamy samogłoski układając usta tak jak misie na obrazkach.  (Obrazki do pobrania w dokumentach pdf samogłoski)
  • Wypowiadamy samogłoski parami a-i, a-u, a-e, a-o, a- y (układamy też parami odpowiednie obrazki)
  • Losujemy obrazek z misiem wymawiającym samogłoskę i odgadujemy jaką samogłoskę wymawia miś.                                                                      (Dla dziecka, uczącego się czytać, obrazki z tyłu podpisujemy odpowiednimi literami, by mogło sprawdzić czy prawidłowo odgadło samogłoskę).
  • Wypowiadamy bezgłośnie samogłoskę, a dziecko odgaduje jaką. Potem zamiana ról.

 

ZABAWA Z SAMOCHODAMI

  • Udajemy syreny: wozu strażackiego e-o-e-o-e-o, radiowozu policyjnego i-u-i-u-i-u, karetki pogotowia a-u-a-u-a-u . Zawracamy uwagę na „intensywną pracę” warg podczas wymawiania samogłosek i otwieranie ust (obrazki samochodów w pliku pdf samogłoski-samochody).

 

ROZMAWIAMY O PUCIU

  • Oglądamy obrazki sytuacyjne z Puciem i jego rodziną, opowiadając i rozmawiając o nich, nadajemy znaczenie samogłoskom - za pomocą samogłosek możemy wyrażać emocje. (Obrazki do pobrania w dokumentach pdf samogłoski – sytuacyjne)

 

ZABAWY ZE „SKACZĄCYMI” I „PŁYNĄCYMI” SAMOGŁOSKAMI

  • Wymawiamy samogłoski ustne staccato (oddzielnie - „samogłoski skaczą”), następnie legato (płynnie - „samogłoski płyną”). Prosimy dziecko, by powtórzyło:

a…..a……a……a……aaaaaaaaa

o…..o.….o.….o……oooooooo

u…..u.….u.….u……uuuuuuuu

e…..e.….e.….e……eeeeeeeee

y…..y.….y.….y…….yyyyyyyyy

i…...i..….i…….i……iiiiiiiiiiiiiiiii

  • Następne ćwiczenie wykonujemy podobnie:

a…o…u….e….y….i… „samogłoski skaczą”

aaa…ooo… uuu…eee…yyy…iiii… „samogłoski płyną”

  • Wymawiamy samogłoski na jednym wydechu: aoueyi

 

ŚPIEWAMY SAMOGŁOSKI

  • Śpiewamy piosenkę „Wlazł kotek” wykorzystując samogłoski:

a– o – u  zamiast Wlazł kotek

e – y – i  zamiast na płotek

a – i – u zamiast i mruga

a – i – u zamiast i mruga

a– o – u  zamiast Ładna to

e – y – i  zamiast piosenka

a – i – u zamiast nie długa

a – i – u zamiast nie długa itd.

 

ZAGADKI

Odczytujemy zagadki, a dziecko je odgaduje  – zwracamy uwagę na prawidłową wymowę samogłosek. Starsze dzieci wysłuchują jaką samogłoskę słychać na początku odgadniętego słowa, dzieci sześcioletnie szukają wszystkich samogłosek w słowie.

- Dookoła szklane szybki, w środku woda, w wodzie rybki. (akwarium)

- Zakładają sztuczne włosy, przypinają wąsy, nosy. Czasem noszą maski. Dostają oklaski. (aktorzy)

- Lubią mnie dzieci, szuka mnie wiewiórka. Smaczny jestem w środku, twarda na mnie skórka. (orzech)

- Są na kołach, to zaręczę, ale nie są to obręcze. Mocno trzyma je powietrze. Źle, gdy bieżnik z nich się zetrze.  (opony)

- Co to za domek mały, w którym pszczółki zamieszkały? (ul)

- Jest w łazience niby-miska, obok wisi ręcznik duży. O tym wie najmniejsze dziecko, że do mycia ona służy. (umywalka)

- Musi być w kinie, lecz nie w teatrze, gdy film oglądam na niego patrzę. (ekran)

- Daleko niesie głosy po lesie. (echo)

- Jest zbudowane z lodu i śniegu, ale w nim ciepło, choć blisko biegun. (igloo)

- Jeżom na grzbiecie się jeżą, sosną – zielenią się , rosną. A w rękach krawcowej – do szycia gotowe. (igły)

(źródło: Księga zagadek Ewa Skorek)

 

O WYMOWIE GŁOSEK NOSOWYCH

https://www.youtube.com/watch?v=0eX4sD5q7MU

 

ROZGRZEWKA

Wykonujemy ćwiczenia obserwując ruch podniebienia miękkiego w lusterku:

  • Ziewamy .
  • Bierzemy głęboki wdech nosem i wydychamy powietrze szeroko otwartymi ustami.
  • Oddychamy tylko ustami.
  • Śpiący miś – chrapiemy z szeroko otwartymi ustami.

http://www.kolorowankidowydruku.eu/Images%203/kolorowanki-Troskliwe-Misie-malowanki-do-wydruku-8.jpg

  • Wypowiadamy kilkukrotnie „skaczące” a.
  • Wesoła małpka – wypowiadamy uku – ugu ; oko – ogo ; uk- ku ; ug – gu ; ok – ko ; og – go

https://www.stylisi.pl/images/kolorowanki/malpa/malpa_1.pdf

 

ZABAWA W BADACZY MOWY

  • Obserwujemy ułożenie warg podczas kilkukrotnego wymawiania głosek ą ę.
  • Prosimy dziecko o dotknięcie palcem wskazującym skrzydełka nosa i powtarzanie następujących samogłosek:

a – a – a – ą – ą

o – o – o – ą – ą

e – e – e – ę – ę

ą – ą – ą – ę – ę – ę 

Obserwujemy, co dzieje się ze skrzydełkiem nosa gdy mówimy ą, ę  (lekko drży, bo przez nos wydobywa się powietrze)

  • Wypowiadamy samogłoski ą ę przykładając małe lusterko pod nos i obserwując zbierającą się tam parę wodną z wydychanego przez nos powietrza. Tak samo sprawdzamy samogłoski ustne : a, u, i, e, o, y - podczas wymowy tych głosek nie powinno być pary na lusterku przyłożonym pod nos - powietrze wydychane jest w trakcie ich wymowy tylko przez usta.
  • Wymawiamy na przemian głoski o, ą z zatkanym nosem – głoska o będzie miała ładne, czyste ustne brzmienie, głoska nosowa ą – będzie brzmiała brzydziej, „kaczkowato”; podobnie „badamy” głoski e, ę

ZABAWY  ROBOTÓW

  • Wypowiadamy sylaby

mo – mmmo – mą

mą – mą – mą

no – nnno  – ną 

ną – ną – ną

me – mmme – mę

mę – mę – mę

ne – nnne – nę

nę – nę – nę

ma – mmma – mą

mą – mą – mą

 

  • Gęś, gęsi : gę, gę , gę

Gąsior, gąsiory : gą , gą , gą

kąsa 

kęsy

kąsa kęsy

Gęś kąsa kęsy

Gąsior kąsa kęsy

Obrazki do zabaw w plikach do pobrania.

 

  • ZAGADKI

Odczytujemy zagadki, a dziecko je odgaduje  – zwracamy uwagę na prawidłową wymowę samogłosek nosowych.

 

Cicho pełznie w trawie.

Pręży się i zwija.

Podobny do żmii,

Ale to nie żmija. (wąż) 

 

Ma je kot,

ale są też

pod nosem,

u taty Agaty. (wąsy) 

 

Kiedy po niebie

wędruje nocą,

dokoła niego

gwiazdy migocą. (księżyc)

 

Ma zgrabną, długą szyję

ta łódeczka biała,

kiedy wyszła z wody,

to trawę szczypała (gęś)

 

(źródło: Księga zagadek Ewa Skorek)

MIŁEJ ZABAWY

Data dodania: 2020-04-20 21:48:16
Data edycji: 2020-04-27 22:48:26
Ilość wyświetleń: 6355
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

40-203 Katowice

Al. Roździeńskiego 88

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej