JAK POMÓC NASZYM DZIECIOM PRZYGOTOWAĆ SIĘ
DO NAUKI W SZKOLE
Już za kilka miesięcy część dzieci z naszego przedszkola przekroczy próg szkoły i rozpocznie nowy etap życia. Jak przeżyją oni stres związany z nową sytuacją? Czy znajdą przyjaciół? Czy poradzą sobie z nowymi obowiązkami? Czy są gotowi do nauki? Te i wiele innych pytań nurtuje niejednego rodzica przyszłego pierwszoklasisty. Artykuł ten adresuję jednak do rodziców dzieci w każdym wieku, ponieważ wszystkie przedszkolaki w przyszłości pójdą do szkoły, to tylko kwestia czasu. Jako rodzice możecie Państwo zrobić wiele, by odpowiednio przygotować Waszą pociechę na nowy start oraz udany początek roku szkolnego.
A oto cechy jakie powinien posiadać dojrzały do podjęcia nauki w szkole pierwszoklasista:
Dziecko w wieku szkolnym dysponować musi odpowiednim zasobem sił fizycznych i odpornością na zmęczenie. Długie siedzenie w ławce, noszenie ciężkiego tornistra szkolnego i wykonywanie różnych zadań umysłowych jest trudne nawet dla dziecka zdrowego i silnego. Potrzeba ruchu jest w tym wieku silna, dlatego trzeba jak najczęściej wychodzić z dzieckiem na podwórko, aby swobodnie mogło sobie pobiegać, pohuśtać na huśtawce, kręcić na karuzeli, zjeżdżać na zjeżdżalni, wspinać na drabinkach, grać w piłkę, itp. Gdy pogoda nie sprzyja zabawom na placu zabaw, warto iść z dzieckiem na spacer. Poza tym ważne, aby dziecko umiało jeździć na rowerze, hulajnodze, uczyło się pływać, itp.
10. Umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi. Na ogól, jeśli rodzice stopniowo umożliwiają dziecku zabawę z innymi dziećmi, to pod koniec wieku przedszkolnego dziecko potrafi już nawiązywać pozytywne kontakty z nimi, współistnieć w grupie oraz przestrzegać reguł. Podczas wspólnych zabaw dochodzi czasem do konfliktów, ale sześciolatki próbują już same dążyć do ich rozwiązywania, kierując się ogólnie przyjętymi normami postępowania.
11. Dojrzałość emocjonalna. Impulsywność reakcji typowej dla młodszych dzieci ulega obniżeniu i większej stabilizacji. Na tym etapie wieku powinna pojawić się kontrola emocjonalna, która objawia się m.in. umiejętnością panowania nad emocjami, rozpoznawania i nazywania swoich uczuć, ale również umiejętnością spokojnego rozstania z rodzicem, odpowiednim przyjmowaniem krytyki, radzeniem sobie z lękiem. Takie dziecko nie wybucha płaczem z błahego powodu, nie reaguje agresją. Dotychczasowy egocentryzm typowy dla małych dzieci ustępuje powoli miejsca zachowaniom prospołecznym.
12. Ukształtowana pozytywna motywacja do uczenia się. Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole przejawia zainteresowanie nauką, liczeniem, czytaniem, pisaniem, nawet, jeśli nie wychodzi mu to jeszcze zbyt dobrze. Potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności oraz na słuchaniu. Aby ćwiczyć umiejętność liczenia, można dostarczać dziecku różnych przedmiotów do przeliczenia, np. podróżując liczmy przydrożne znaki drogowe w kształcie trójkąta albo po zakupach przeliczamy jabłka na sztuki i cukierki w torebce. Umiejętność czytania utrwalajmy z dzieckiem podczas szukania informacji na mapie, odczytywania Menu w restauracji, czytania znaków informacyjnych, nagłówków w gazetach, itp.
13. Co jeszcze mogą zrobić rodzice? Nie wolno straszyć dziecka szkołą i trudnościami, które mogą go tam spotkać. Przedstawmy szkołę jako miejsce atrakcyjne, ciekawe, choć stawiające pewne wymagania. Pójście do szkoły dobrze potraktować jako coś naturalnego, nawet jako awans zawodowy w stosunku do okresu przedszkolnego.
Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Państwu i Waszym dzieciom udanych wakacji, a po nich rozpoczęcia nowego etapu w życiu Waszych pociech ze spokojem i wiarą, że dadzą radę! Nie ma nic bardziej dodającego otuchy, niż wiara rodzica w swoje dziecko. Pamiętajcie Państwo, że każde dziecko ma swoje mocne strony i wcale nie muszą się one pokrywać z ocenami w szkole. Każde dziecko zasługuje na to, żeby odkryć i realizować jego talenty, aby mogło odnieść sukces w życiu! Tego Państwu i Waszym dzieciom serdecznie życzę.
Zuzanna Kordus
40-203 Katowice
Al. Roździeńskiego 88