Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Zabawy stymulujące zmysł równowagi dzieci w wieku wczesnoprzedszkolnym

Zabawy stymulujące zmysł równowagi dzieci w wieku wczesnoprzedszkolnym

Zabawy stymulujące zmysł równowagi dzieci w wieku wczesnoprzedszkolnym












Utrzymanie równowagi jest konieczne do kontrolowania postawy ciała. Ćwiczenie tej umiejętności odbywa się stopniowo w czasie rozwoju i dojrzewania dróg nerwowych związanych z układem przedsionkowym.

Równowaga

  • Te ćwiczenia są kontynuacją ćwiczeń stymulujących układ przedsionkowy. Oba rodzaje ćwiczeń poprzedzają lateralizację i integrację.
  • Jazda trzylatka na trójkołowej hulajnodze i dziecka czteroipółletniego na dwukołowej hulajnodze przygotowuje do jazdy na dwukołowym rowerze bez dodatkowych kółek w wieku lat pięciu.

"Utrzymanie równowagi jest konieczne do kontrolowania postawy ciała. Ćwiczenie tej umiejętności odbywa się stopniowo w czasie rozwoju i dojrzewania dróg nerwowych związanych z układem przedsionkowym. Rozpoczyna się wraz z uświadomieniem sobie pozycji własnego ciała w przestrzeni. Dzieci, które zapisują litery, cyfry i słowa w «lustrzanym odbiciu» po ukończeniu ósmego roku życia często wykazują niedojrzałość zmysłu równowagi" (Sally Goddard, Dziecko dobrze zrównoważone).

 

Hulajnoga trójkołowa

Pierwsza przejażdżka powinna mieć miejsce na delikatnie pochylonym terenie, pomiędzy dwiema osobami. Dziecko może też jeździć wokół pokoju, a w końcu zataczać kręgi wokół skweru w parku. Jedna noga na hulajnodze, drugą dziecko się odpycha.

 

Skakanie na jednej nodze
Zachęcaj dziecko do skakania na jednej nodze, pamiętaj o zmianie nóg. Skakanie na jednej nodze wymaga utrzymania równowagi, dobrego napięcia mięśniowego i koordynacji ruchowej; stymuluje integrację nerwową.


Chodzenie po równoważni

Początkowo wybieraj do przechodzenia szerokie deski lub krawężniki osadzone nisko nad ziemią. Asekuruj dziecko trzymając je za jedną lub dwie ręce. Potem można proponować chodzenie po pniu lub wąskiej belce. Również przejście wielokrotne tam i z powrotem bez schodzenia z równoważni jest dużym utrudnieniem.

Ćwiczenie równowagi

  1. Dziecko opiera się rękach i nogach - podpór przodem
    b. Dziecko w podporze przodem podnosi jedną rękę, zmiana - drugą rękę, potem jedną nogę i zmiana - drugą nogę
    c. Dziecko opiera się na prawej nodze i prawej ręce albo lewej nodze i lewej ręce
  2. Dziecko opiera się na prawej nodze lewej ręce lub lewej nodze i prawej ręce

Opracowała Barbara Szastok :

 Źródło: Margaret Sassé, Georges McKail "Smart start", Wydawnictwo Jedność 2010r.

 

 

Data dodania: 2020-04-20 14:43:53
Data edycji: 2020-04-20 15:02:52
Ilość wyświetleń: 200
Godło
Kontakt

40-203 Katowice

Al. Roździeńskiego 88

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook