Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Propozycje zabaw na 12-16.04.2021 r. - EKOLOGIA

Propozycje zabaw na 12-16.04.2021 r. - EKOLOGIA

EKOLOGIA

W tym tygodniu zajmiemy się tematem ekologii. Jak dbać o naszą planetę? Zapraszamy do wspólnych zabaw .

 

DZIEŃ I – 12.04.2021 r. WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA

 

  1. Czy wiecie czym jest deszcz? Skąd woda bierze się w chmurach? Porozmawiajcie o tym z rodzicami. Możecie również obejrzeć krótki film o tym, skąd się wzięły chmury. https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM

Dlaczego powinniśmy oszczędzać wodę? Jak możemy to zrobić? O tym opowie Wam kolejny, krótki film: https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

 

  1. Deszczowa gimnastyka – poszukajcie w domu parasolek. Rozłóżcie je w pokoju lub w ogrodzie. Policz, ile ich jest. Spaceruj pomiędzy parasolkami. Na hasło rodzica „deszcz pada”, musisz schować się pod najbliższą parasolką. Na hasło „słońce świeci”, podnieś najbliższą parasolkę wyprostowanymi rękami jak najwyżej, stań na palcach i zrób kilka obrotów.

  2. Woda jest potrzebna do życia wszystkim roślinom i zwierzętom. Razem z mamusią/tatusiem podlej dziś kwiaty i inne rośliny w domu i w ogrodzie. Jeśli masz jakieś zwierzątka – kota lub psa, dziś Twoim zadaniem jest dbanie o to, aby w jego misce nie zabrakło wody.

  3. Zaproś mamę/tatę do wodnych eksperymentów. Może pamiętacie jakieś z przedszkola? Jeśli nie, to zobaczcie poniższe filmiki i spróbujcie powtórzyć wybrane eksperymenty. Pamiętajcie, że barwniki możecie zastąpić lekko rozwodnioną farbą plakatową.
    Rozkwitające kwiaty: https://www.youtube.com/watch?v=S-f1HYJFViQ


    5 wodnych eksperymentów: https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts
  4. Praca plastyczna „Podwodne życie”. Potrzebne będą: niebieska bibuła lub niebieskie farby, kartka najlepiej z bloku technicznego, gąbeczka do mycia naczyń. Jeśli macie bibułę – potnijcie ją na paski. Zmoczcie ciepłą wodą za pomocą gąbeczki kartkę, układajcie na niej paski bibuły i też lekko je zmoczcie. Zostawcie na kilka minut, po czym zdejmijcie bibułę. Kartka powinna się zabarwić na niebiesko. Jeśli nie macie bibuły, za pomocą farby i gąbki zamalujcie kartkę na niebiesko. Następnie po wyschnięciu namalujcie lub naklejcie różne morskie stworzenia i rośliny – rybki, wodorosty itp. Na dnie możecie nakleić piasek lub kaszę mannę.

Przykład z bibułą: https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/02/malowanie-bibula-i-tuszem-zimowe-drzewa/

  1. Jeśli czas i pogoda na to pozwoli, wybierzcie się na spacer w okolice najbliższej rzeki/stawu. Zobaczcie, czy woda jest czysta czy zanieczyszczona? Jak możecie dbać o wodę?

 

DZIEŃ II – 13.04.2021 r. - SEGREGUJEMY ŚMIECI

Dziś poznamy zasady segregowania śmieci. Na pewno robicie to w domu. Zapraszamy!

 

  1. Czy potraficie wymienić kolory kontenerów na śmieci? Gdzie wrzucamy szkło, a gdzie plastik? A papier i odpady zmieszane? Porozmawiajcie z rodzicami o zasadach segregacji. Możecie też obejrzeć krótki film na ten temat: https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
  2. Spróbuj odgadnąć ekologiczne zagadki: https://zagadkidladzieci.net/zagadki/Ekologiczne+zagadki+dla+dzieci

  3. Jeśli macie w domu plastikowe butelki, to możecie je wykorzystać do zabawy.
    Przygotujcie plastikowe butelki o takiej samej pojemności i małą piłkę (możecie spróbować zgnieść starą gazetę i z niej zrobić kulkę). Teraz ułóżcie butelki tak, jak ustawiane są kręgle przed grą. Zróbcie 3 kroki w tył i...można zacząć grać w butelkowe kręgle :).

  4. Butelkowy slalom – butelki, które wykorzystaliście przy grze w kręgle, przydadzą się podczas kolejnej zabawy. Ustawcie butelki w jednym rzędzie, zostawiając między nimi odstęp. A później powoli – żeby nie zrobić sobie krzywdy i nie zniszczyć niczego w domu – przebiegnijcie butelkowy slalom. Możecie Go też przejść – na palcach, na piętach, stopa za stopą :).

  5. Do kosza wrzuć – przygotujcie sporo kulek ze zgniecionych starych gazet i wiadro. Wiadro połóżcie na wybranym przez Was miejscu na podłodze i zróbcie 3-4 kroki w tył. Teraz możecie zacząć rzucać papierowymi kulkami do celu. Policzcie, ile kulek udało Wam się wrzucić do kosza, a ile wylądowało obok niego.

  6. Do zabawy możecie wykorzystać też plastikowe nakrętki. Podzielcie je kolorami. Spróbujcie określić, których kolorów jest najwięcej/najmniej. Starsze dzieci mogą przeliczać zgodnie z hasłem rodzica (np. weź 10 nakrętek niebieskich, odłóż 3 na bok, ile Ci zostało?). Poproś rodzica, aby na kartce narysował Ci różne kształty np. kwadrat, trójkąt, prostokąt lub litery i cyfry. Układaj je po konturze z kolorowych nakrętek.
    Pomysły na zabawy z nakrętkami znajdziecie tutaj: https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/03/nakretkowa-nauka-i-zabawa/

 

DZIEŃ III – 14.04.2021 r. EKOKULTURALNI TO MY

 

Wiemy już, jak należy dbać o wodę i segregować śmieci. A jakie inne działania możemy podejmować, żeby dbać o naszą planetę? Zapraszamy do wspólnych zabaw.

 

  1. Co to znaczy być ekokulturalnym? – burza mózgów. Porozmawiajcie o tym z mamusią/tatusiem, a może starszym rodzeństwem? Jak dbacie o przyrodę i nasze środowisko? Co jeszcze możecie zrobić? Co dla Was znaczy być ekokulturalnym?

  2. Posłuchajcie piosenki „Ekokultura”. Jakie inne pomysły na bycie ekokulturalnym podsunęła Wam piosenka? https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

  3. Wspólnie przygotujcie plakat – „Ekokulturalna rodzina”. Możecie narysować lub nakleić to, co jako rodzina robicie dla naszej planety. Zamiast papieru, bibuły, farb możecie użyć też różnych materiałów odpadowych – plastikowych opakowań, folii, worków itd., a także materiałów naturalnych – liści, traw, przypraw, makaronu. Cokolwiek podpowie Wam wyobraźnia.

  4. Wykonaj odznakę Ekobohatera wg własnego pomysłu. Dzisiejszego dnia będziesz strażnikiem czystości – dbaj o to, czy wszystkie rośliny są podlane, czy zwierzęta domowe mają wodę w miseczkach, sprawdź, czy woda w kranie jest dokręcona, czy światło niepotrzebnie się nie świeci w pokoju, w którym nikogo nie ma, czy telewizor jest wyłączony, kiedy nikt go nie ogląda. Dziś w Twoim domu jesteś Ekobohaterem, który dba o nasze środowisko!

  5. Gra w zielone – włączcie jeszcze raz piosenkę „Ekokultura”. Niech mamusia/tatuś co jakiś czas zatrzymuje muzykę. Kiedy muzyka ucichnie, znajdź w pokoju jakiś przedmiot, który jest w kolorze zielonym. Za każdym razem niech to będzie inna rzecz.

  6. Ekologiczne aktywności – jeśli pogoda pozwoli, wybierzcie się na przejażdżkę rowerem/na rolkach/na hulajnodze lub na spacer.

 

 

DZIEŃ IV – 15.04.2021 r. - EKOLOGIA  ZAWSZE W MODZIE

Już wiemy, jak możemy dbać o nasze środowisko. Dziś urządzimy ekologiczny pokaz mody! Zapraszamy!

 

  1. Na początek zapraszamy na poranną gimnastykę z piosenką. Zaproś do zabawy mamusię/tatusia: https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA



  2. Teraz poćwiczymy nasze buzie i języki:

"Wielkie sprzątanie" (Katarzyna Tomiak-Zaręba)

  1. Języczek robi porządki w buzi
    Ogromnie przy tej pracy się trudzi.
  2. Wymiata śmieci z każdego kątka,
    Bo o to właśnie chodzi w porządkach.
  3. Myje podłogi, sufit odkurza,
    Już coraz bardziej czyta jest buzia.
  4. Myje każde okienko dokładnie,
    Żeby mieć w domu czysto i ładnie.
  5. Po pracy wzdycha: ech, och i ach,
    Nareszcie czyste mieszkanie ma!

a)wysunięcie języka z ust i przesuwanie go w prawo i lewo,

b)"czesanie" zębami dolnej a następnie górnej wargi,

c)dotykanie czubkiem języka podniebienia dolnego i górnego,

d)przesuwanie językiem po dolnych i górnych zębach,
e)głębokie wdechy i wydechy.

  1. Czas na przygotowanie ekologicznych strojów! Wykorzystajcie materiały odpadowe – stare gazety, kubeczki po jogurtach, opakowania po chusteczkach, stare pudełka, kawałki materiałów, rolki po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, foliowe woreczki. Z tych materiałów spróbujcie zrobić sobie strój lub jakiś jego element – nakrycie głowy, śmieszne buty itp. Cokolwiek podpowie Wam wyobraźnia. Koniecznie podzielcie się zdjęciami wysyłając je na m.przedszkole67@onet.pl  :).

  2. Ekologiczne instrumenty muzyczne – z kubków po jogurtach lub pustych puszek możecie przygotować własne grzechotki. Wsypcie do środka kaszę, ryż lub ziarna grochu. Zaklejcie otwór, np. za pomocą tektury. Ozdóbcie Wasze instrumenty wg własnego pomysłu.

  3. Czas na pokaz ekologicznej mody. Włączcie swoją ulubioną piosenkę (możecie wykorzystać piosenkę z porannej gimnastyki albo utwór „Ekokultura”, który poznaliśmy w tym tygodniu). Przejdźcie się w jej rytmie po pokoju, prezentując Wasz ekologiczny strój. Podczas spaceru grajcie na Waszych grzechotkach w rytmie piosenki. A może mamusię/tatusia też przebierzecie i wystąpią w Waszym pokazie mody?

  4. Włączcie ponownie piosenkę z poprzedniej zabawy. Niech mamusia/tatuś co jakiś czas ją zatrzymuje. Kiedy muzyka gra, tańcz w swoim ekologicznym stroju po pokoju w rytmie piosenki. Gdy muzyka ucichnie, zrób skłon do podłogi, naśladuj podnoszenie śmieci i celowanie do kosza.

  5. Nie zapomnij posprzątać po zabawie! Zadbaj o porządek w swoim domu! Pamiętaj o właściwej segregacji śmieci! Czy pamiętasz, do jakiego kontenera należy wrzucić resztki papieru, folii czy metalu?

 

DZIEŃ V – 16.04.2021 r. - SZANUJMY ZIELEŃ

Kolejny dzień naszych ekologicznych zabaw! Zapraszamy!

 

  1. Bycie eko to także dbanie o swoje zdrowie i aktywność fizyczną. Zapraszamy do wspólnych, porannych skłonów przy piosence: https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ



  2. Po co nam rośliny? Czy wiesz, co takiego ważnego nam dostarczają? Jeśli nie, zapytaj koniecznie mamusię/tatusia.

  3. Co jest zielone? Mamusia/tatuś będzie wymieniać różne przedmioty/zwierzęta/warzywa (np. ogórek, pomidor, kiwi, bocian, żaba, trawa, itd.). Kiedy usłyszysz to, co jest zielone, zaklaszcz w ręce.

  4. Pomoc w ogrodzie – zadbajcie o Wasze rośliny. Pomóż mamusi/tatusiowi w pracach ogrodowych. Na wiosnę jest dużo pracy, sadzi się nowe rośliny. Może też coś posadzicie w swoim ogródku albo w doniczce?
  5. Zróbcie zdrową przekąskę na drugie śniadanie lub podwieczorek. Może to być np. sałatka warzywna lub szaszłyki owocowe. Postarajcie się, aby w waszym posiłku znalazło się coś w kolorze zielonym. Poproście o pomoc mamusię/tatusia, ale postarajcie się też część czynności wykonać samodzielnie (np. rwanie liści sałaty, nabijanie kawałków owoców na patyczek od szaszłyka itp.)

  6. Praca plastyczna „Marchewki w gruncie” – jeśli macie w domu wytłaczankę po jajkach, możecie wraz z pomocą mamy/taty wykonać pracę wg poniższego filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=GDtvkAJohro



  7. Jeśli pogoda Wam pozwoli, wybierzcie się na spacer do pobliskiego lasu lub na łąkę. Weźcie ze sobą jakiś worek na śmieci i rękawice. Jeśli zobaczycie, że okolica jest zaśmiecona, spróbujcie pozbierać śmieci, aby zadbać o rośliny i zwierzęta tam żyjące.

 

 

 

Data dodania: 2021-04-11 21:02:58
Data edycji: 2021-04-15 15:57:56
Ilość wyświetleń: 7451
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

40-203 Katowice

Al. Roździeńskiego 88

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej