Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Autyzm oczami rodziców

Autyzm oczami rodziców

Autyzm oczami rodziców

Rodzice dzieci z niepełnosprawnością przeżywają różnego rodzaju trudności związane z wychowaniem: przezwyciężanie problemów dnia codziennego, opieka nad dzieckiem, znalezienie specjalistycznej pomocy, szczególnie w początkowym okresie diagnozy, utrzymanie diety i wreszcie akceptacja niepełnosprawności swojego dziecka. Ewolucja procesu radzenia sobie z traumą niepełnosprawności dziecka przez rodziców przebiega wg pewnych schematów.

            Wg profesora A. Twardowskiego rodzice najpierw przeżywają szok związany z rozpoznaniem u dziecka różnych problemów lub zdiagnozowaniem niepełnosprawności (faza szoku). Potem następuje faza kryzysu emocjonalnego. U rodziców może się to objawiać agresją do partnera, przygnębieniem, apatią, smutkiem, poczuciem straty, a nawet depresją. Te stany emocjonalne rodzą frustrację i poczucie, które można określić słowami: „Jest nam bardzo źle". Uruchamiają się wtedy różnego rodzaju mechanizmy obronne, które są próbą poradzenia sobie z długo trwającym stresem. Mówimy wtedy o fazie pozornego przystosowania. Wśród mechanizmów obronnych, które najczęściej przeżywają rodzice jest np. „zagłuszanie" - mechanizm ten polega na uciekaniu od problemów, np. w pracę (pracoholizm), czy też w alkohol (nadużywanie). Innym częstym mechanizmem obronnym jest nieprzyjmowanie przez rodziców faktu, że dziecko jest niepełnosprawne, zaprzeczanie diagnozie. Również przedłużające się poszukiwanie informacji o chorobie, czy też odpowiedzi: "dlaczego właśnie moje dziecko to spotkało, kto jest temu winien?" należy do mechanizmów obronnych. Profesor Twardowski stwierdza, że jeśli rodzina nie dostanie jakiegokolwiek wsparcia, to mechanizmy obronne usztywnią się i rodzina nie będzie miała szans na przejście do ostatniej fazy konstruktywnego przystosowania. Dopiero w tej fazie rodzice zaczynają akceptować swoje dziecko, poszukiwać rozwiązań, wsparcia, aby mu pomóc.

            Rodzice dzieci niepełnosprawnych odnajdują najwięcej pomocy dla siebie w grupach wsparcia. Takie grupy wsparcia działają m.in. przy Regionalnym Stowarzyszeniu na rzecz Osób Autystycznych i ich Rodzin w Katowicach przy ul. Panewnickiej 234 F https://spis.ngo.pl/199129-regionalne-stowarzyszenie-na-rzecz-osob-autystycznych-i-ich-rodzin oraz w Centrum Wspomagania Rozwoju PERSEVERE przy ul. Kępowej 56 http://persevere.org.pl/warsztaty-dla-rodzicow/.

            Na stronie jednego z takich stowarzyszeń można zainspirować się refleksjami rodziców dzieci autystycznych. Rodzice ci zostali poproszeni, aby napisać coś, co wiedzą dopiero teraz, a chcieliby przekazać to rodzicom dzieci młodszych, wg zasady: „gdyby można cofnąć czas.... " Poniżej kilka takich złotych myśli, cytatów z ich przekazu:

  • Zatem zamiast tracić czas na wyrównywanie deficytów intelektualnych - po prostu wychowywać. Szkoda, że widzenie w swoim dziecku - normalnego dziecka - przychodzi dopiero z czasem (córka 12 lat);
  • Najpierw samodzielność i zachowania - nad tym pracować. Druga rzecz to dieta: bardzo żałuję, że posłuchałam „mądrych rad" i przerwałam Oli (14 lat) dietę, wróciłam do diety dopiero w 10 r.ż., a pewne rzeczy, które zła dieta zepsuła - już ciężko naprawić;
  • Wspólny front to podstawa: rodziców, rodzeństwa, dziadków i dalszej rodziny, opiekunów, wolontariuszy, nauczycieli. Sprzeczne sposoby postępowania bardzo szkodzą;
  • Ja z kolei traciłam czas sądząc, że z czystej edukacji doczekam się zrozumienia norm społecznych i lepszego zachowania (wniosek: zwiększanie ilości bitów nie prowadzi do tego). Tak się nie stało i nie widzę przykładów na to. Gdybym miała coś poradzić dzisiaj matce 3 letniego dziecka to powiedziałabym: "najważniejsza jest samodzielność, a następnie zachowanie. To są rzeczy, które umożliwiają całej rodzinie w miarę normalny żywot, a dziecku niepełnosprawnemu - uczestniczenie w nim. Potem długo, długo nic i dopiero edukacja."

 

            Myślę, że rady tych rodziców są na tyle uniwersalne, że odnoszą się do wszystkich dzieci, nieważne, czy z niepełnosprawnością, czy nie, bo jak mówił Janusz Korczak: „Wychowanie dziecka to nie miła zabawa, a zadanie, w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy, kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli..."

            Na koniec przytoczę słowa matki trojga dzieci autystycznych: „ Dzieci są niezwykłe z tego powodu. Mogłam pogodzić się z tym, że moje dziecko jest autystyczne, gdy zobaczyłam, że autyzm im nic nie zrobił. Dzieci z autyzmem są szczęśliwe. Dla mnie autyzm jest partnerem, z którym musimy żyć, ale też jakoś się z nim dogadać, a nawet zafascynować".

Warto również przy tej okazji przypomnieć, że rodzice dzieci niepełnosprawnych mogą też znaleźć sprzymierzeńca w rozwiązywaniu swoich problemów w naszym przedszkolu- pomocą służy kadra pedagogiczna: nauczyciele i specjaliści.

 

Zapraszamy do współpracy :)

 

Pod spodem ciekawe linki:

 

  1. 5 ciekawostek o Autyźmie

http://obudziczmysly.pl/aktualnosci/swiatowy-dzien-swiadomosci-autyzmu/

 

  1. Bajka o dziecku autystycznym

 

https://bajkipogadajki.blogspot.com/2016/12/o-krzysiu-i-nowej-hulajnodze.html     

 

  1. Grafika ze strony: http://www.zss4.edu.pl/Autyzm

 

  1. Film "Mój Autyzm i Ja".

 

 https://www.youtube.com/watch?time_continue=861&v=NWRFPJm7ZvA&feature=emb_title

 

  1. Film: Tacy jak Wy - Autyzm

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=678&v=vBxGaAj9ke4&feature=emb_title

 

 

  1. Autyzm i Greta Thunberg

https://www.hellozdrowie.pl/autyzm-czym-sa-zaburzenia-ze-spektrum-autyzmu-czy-greta-thunberg-jest-manipulowana-odpowiada-pedagog-joanna-lawicka-u-ktorej-takze-zdiagnozowano-zespol-aspergera/

 

  1. Propozycja ciekawej książki dla dzieci z Zespołem Aspergera:

https://prodeste.pl/produkt/ksiazka-nie-jestem-kosmita-mam-zespol-aspergera-joanna-lawicka/

 

Data dodania: 2020-04-02 17:17:35
Data edycji: 2020-04-02 18:10:33
Ilość wyświetleń: 1409
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

40-203 Katowice

Al. Roździeńskiego 88

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej